BELAJAR MEMBACA
Proses membaca sangat
berkait rapat dengan proses penglihatan. Lambang, simbol atau tulisan-tulisan
yang dilihat pada satu permukaan dapat ditukarkan menjadi persembahan minda
yang bermakna. Mata dalam proses membaca akan berfungsi untuk melihat simbol,
lambang ataupun tulisan.
Ketika membaca, mata akan bergerak mengikut garis dalam bahan yang bertulis. Mata akan tertumpu pada sesuatu bahagian dalam perkataan, perkataan dan ayat mengikut kelancaran pembaca. Bahan bertulis yang dilihat itu akan ditukar menjadi isyarat dan isyarat seterusnya ditukar menjadi maklumat. Maklumat itu akan dihantar ke otak untuk proses pembentukan makna ataupun kefahaman.
Langkah pertama untuk membaca ialah mengenalpasti permukaan bercetak dan memecahkan kod perkataan. Kemudian mengenalpasti bentuk ortografik dan seterusnya memperoleh maksud perkataan berdasarkan kamus makna yang terdapat dalam pemikiran pembaca.
Ketika membaca, mata akan bergerak mengikut garis dalam bahan yang bertulis. Mata akan tertumpu pada sesuatu bahagian dalam perkataan, perkataan dan ayat mengikut kelancaran pembaca. Bahan bertulis yang dilihat itu akan ditukar menjadi isyarat dan isyarat seterusnya ditukar menjadi maklumat. Maklumat itu akan dihantar ke otak untuk proses pembentukan makna ataupun kefahaman.
Langkah pertama untuk membaca ialah mengenalpasti permukaan bercetak dan memecahkan kod perkataan. Kemudian mengenalpasti bentuk ortografik dan seterusnya memperoleh maksud perkataan berdasarkan kamus makna yang terdapat dalam pemikiran pembaca.
Seseorang
pembaca haruslah mempunyai strategi untuk memudah memperoleh kefahaman dengan
cepat dan mudah.
Strategi utama dalam proses memperoleh kefahaman ialah pembaca haruslah mempunyai motivasi dan tujuan. Bahan yang mudah difahami akan memberikan motivasi kepada seseorang untuk membaca dan sebaliknya bahan yang sukar akan menyebabkan seseorang akan kehilangan motivasi untuk meneruskan pembacaan.
Namun, motivasi terhadap sesuatu bahan bacaan tidak seharusnya hilang hanya kerana bahan itu sukar dibaca dan difahami. Seseorang itu haruslah bijak mencari bahan bacaan yang lebih mudah difahami bagi meneruskan motivasi terhadap perkara yang ingin diketahuinya itu. Selain motivasi, tujuan juga merupakan strategi yang dapat membantu kita untuk memahami sesuatu bahan bacaan. Membaca sudah semestinya mempunyai tujuan tertentu. Misalnya, membaca untuk menghilangkan rasa bosan, membaca untuk mendapat ilmu, membaca untuk mengetahui harga barang dan lain-lain lagi. Pembacaan mempunyai banyak tujuan.
Dengan tujuan-tujuan inilah kita lebih mahu membaca secara serius tentang sesuatu perkara. Dalam belajar membaca, guru perlu menyokong murid dengan memberikan panduan mengenai cara untuk memahami sesuatu frasa atau perkataan dengan mengaitkan frasa atau perkataan tersebut dengan maksud keseluruhan petikan.
Guru juga boleh menambah kefahaman muridnya dengan menggunakan gambar rajah bagi memperlihat maksud secara bersepadu. Selain itu, guru boleh memberikan sokongan pemahaman dengan memberikan pelajarnya peluang untuk melawat kembali pemahaman yang mereka ragukan. Setelah mempunyai kemahiran yang kukuh untuk memahami, guru bolehlah melepaskan pelajar tersebut untuk memahami bahan bacaannya sendiri tanpa sokongan guru. Antaranya dengan menentukan bahan yang bersesuaian, panjang pendek, kedalaman kandungan bahan yang dikemukan kepada pelajar dan penggunaan bahasa dalam petikan. Guru juga boleh mengadakan sesi persidangan membaca bagi pelajar yang memerlukan sokongan yang lebih kerap.
Dalam sesi ini, guru perlu banyak menjalankan teknik permodelan, iaitu guru membaca dan diikuti oleh pelajar yang lemah tersebut dalam satu tempoh yang singkat tetapi kerap. Guru juga boleh melaksanakan teknik memecahkan ayat yang panjang kepada ayat yang lebih pendek supaya lebih mudah difahami bagi kelas atau kumpulan yang bermasalah memahami petikan yang sukar.
Strategi utama dalam proses memperoleh kefahaman ialah pembaca haruslah mempunyai motivasi dan tujuan. Bahan yang mudah difahami akan memberikan motivasi kepada seseorang untuk membaca dan sebaliknya bahan yang sukar akan menyebabkan seseorang akan kehilangan motivasi untuk meneruskan pembacaan.
Namun, motivasi terhadap sesuatu bahan bacaan tidak seharusnya hilang hanya kerana bahan itu sukar dibaca dan difahami. Seseorang itu haruslah bijak mencari bahan bacaan yang lebih mudah difahami bagi meneruskan motivasi terhadap perkara yang ingin diketahuinya itu. Selain motivasi, tujuan juga merupakan strategi yang dapat membantu kita untuk memahami sesuatu bahan bacaan. Membaca sudah semestinya mempunyai tujuan tertentu. Misalnya, membaca untuk menghilangkan rasa bosan, membaca untuk mendapat ilmu, membaca untuk mengetahui harga barang dan lain-lain lagi. Pembacaan mempunyai banyak tujuan.
Dengan tujuan-tujuan inilah kita lebih mahu membaca secara serius tentang sesuatu perkara. Dalam belajar membaca, guru perlu menyokong murid dengan memberikan panduan mengenai cara untuk memahami sesuatu frasa atau perkataan dengan mengaitkan frasa atau perkataan tersebut dengan maksud keseluruhan petikan.
Guru juga boleh menambah kefahaman muridnya dengan menggunakan gambar rajah bagi memperlihat maksud secara bersepadu. Selain itu, guru boleh memberikan sokongan pemahaman dengan memberikan pelajarnya peluang untuk melawat kembali pemahaman yang mereka ragukan. Setelah mempunyai kemahiran yang kukuh untuk memahami, guru bolehlah melepaskan pelajar tersebut untuk memahami bahan bacaannya sendiri tanpa sokongan guru. Antaranya dengan menentukan bahan yang bersesuaian, panjang pendek, kedalaman kandungan bahan yang dikemukan kepada pelajar dan penggunaan bahasa dalam petikan. Guru juga boleh mengadakan sesi persidangan membaca bagi pelajar yang memerlukan sokongan yang lebih kerap.
Dalam sesi ini, guru perlu banyak menjalankan teknik permodelan, iaitu guru membaca dan diikuti oleh pelajar yang lemah tersebut dalam satu tempoh yang singkat tetapi kerap. Guru juga boleh melaksanakan teknik memecahkan ayat yang panjang kepada ayat yang lebih pendek supaya lebih mudah difahami bagi kelas atau kumpulan yang bermasalah memahami petikan yang sukar.
Seorang pembaca yang aktif akan menggunakan pelbagai strategi untuk memudahkan pemahamannya. Ketika membaca, mereka akan menguji pemahaman dengan menyimpan rekod terhadap isi penting bahan bacaan. Mereka juga akan mengintegrasi antara maklumat baru dan lama dengan membuat hubungan, taakulan, mencipta pembayangan atau menokok tambah apa yang diperkatakan oleh penulis.
Seseorang
pelajar lazimnya terpaksa banyak membaca. Dalam konteks sekolah bestari,
pelajar digalakkan mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber. Mereka membaca
untuk pelbagai tujuan. Ada masanya mereka perlu membaca secara meluas atau
ekstensif. Ada masanya pula mereka perlu membaca secara intensif atau mendalam.
Untuk menjadi seorang pembaca yang berkesan, pelajar perlu menguasai dan mengamalkan
beberapa teknik membaca. Oleh itu guru perlu membimbing pelajar pelajar
menguasai teknik-teknik tersebut dari peringkat sekolah rendah lagi.
Dalam konteks sekolah, pelajar membaca untuk tujuan-tujuan seperti yang berikut;
- untuk mendapatkan maklumat atau fakta berkaitan dengan sesuatu tajuk atau perkara
- untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang sesuatu tajuk atau perkara
- untuk memahami sesuatu persoalan atau menjelaskan kefahaman tentang sesuatu konsep
- untuk mengumpul pelbagai pendapat berkaitan dengan sesuatu persoalan
Secara
umumnya seseorang perlu menguasai dua teknik membaca, iaitu membaca pantas dan
membaca kritis. Untuk
membaca pantas seseorang boleh menggunakan teknik skimming dan scanning,
manakala untuk membaca dengan kritis seseorang boleh menggunakan teknik seperti
KWLH dan SQ3R.
KWLH adalah singkatan
bagi yang berikut:
K (know) Apa yang telah
diketahui (sebelum membaca)
W (want) Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
L (learned) Apa yang telah diketahui (selepas membaca)
H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan -
yang berkaitan (untuk membaca seterusnya)
W (want) Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
L (learned) Apa yang telah diketahui (selepas membaca)
H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan -
yang berkaitan (untuk membaca seterusnya)
Apa yang jelas dari penerangan tersebut ialah suatu teknik membaca kritis di mana pembaca:
·
Mengingat dahulu apa
yang telah diketahui
·
Membayang atau menentukan
apa yang ingin diketahui
·
Melakukan pembacaan
(bahan yang telah dipilih)
·
Mengetahui apa yang
telah diperoleh dari pembacaan yang baru dilakukan
·
Menentukan apa lagi yang
perlu diperoleh (sekiranya perlu membuat pembacaan seterusnya)
Teknik pembacaan akan
membolehkan pelajar:
·
Mengaitkan pengetahuan
yang sedia ada dengan apa yang dibaca
·
Menentuka apa yang telah
diperoleh dari pembacaannya, dan
·
Menentukan apakh lagi
bahan yang perlu dibaca sekiranya ingin mendapat maklumat tambahan
Dalam konteks
pengajaran, pelajar dibiasakan menggunakan borang seperti yang di bawah
sekiranya dikehendaki menggunakan teknik KWLH.
Know (K)
|
Want (W)
|
Learned (L)
|
How (H)
|
Apa yang sudah diketahui? |
Apa yang hendak diketahui? |
Apa yang telah dipelajari/diperoleh? |
Apa lagi maklumat tambahan diperlukan?
|
SQ3R
ialah teknik membaca kritis yang telah diperkenalkan oleh Robinson (1961). Ia
merupakan satu kaedah membaca yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian
maklumat yang terdapat dalam suatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu
diselesaikan.
SQ3R
adalah singkatan bagi:
S (survey) - tinjau
Q (question) - soal/tanya
R (read) - baca
R (recite) - imbas kembali
atau nyatakan secara lisan
R (review) - baca semula
Survey (tinjau) ialah langkah membaca untuk mendapatkan gambaran keseluruhan
tentang apa yang terkandung di dalam bahan yang dibaca. Ini dilakukan dengan
meneliti tajuk besar, tajuk-tajuk kecil, gambar-gambar atau ilustrasi, lakaran
grafik, membaca perenggan pengenalan, dan perenggan terakhir di
bahagian-bahagian buku atau teks. Di sini juga pelajar sebenarnya
menggunakan teknik membaca pantas iaitu skimming dan scanning.
Question (soal atau tanya) ialah langkah yang memerlukan pelajar menyenaraikan
satu siri soalan mengenai teks tersebut setelah mendapati teks tersebut
berkaitan dengan keperluan tugasannya. Soalan-soalan tersebut menunjukkan
keinginan pembaca tentang maklumat yang ingin diperoleh dari bahan tersebut,
dan ianya menjadi garis panduan semasa membaca kelak. Pelajar akan cuba mencari
jawapan kepada soalan-soalan tersebut.
Read (baca) ialah peringkat pelajar sebenarnya membaca bahan atau teks
tersebut secara aktif serta mencuba mendapat segala jawapan kepada
soalan-soalan yang telah disenaraiakannya sebelum ini. Ketika membaca, pelajar
mungkin juga akan menyenaraikan soalan-soalan tambahan, berdasarkan
perkembangan kefahaman dan keinginannya sepanjang melakukan pembacaan. Pelajar
mungkin juga mempersoal pendapat atau maklumat yang terdapat yang ditemuinya.
Recite (imbas kembali) ialah peringkat yang ketiga.Setelah selesai membaca,
pelajar cuba mengingat kembali apa yang telah dibaca dan meneliti segala yang
telah diperoleh. Pemilihan maklumat yang sesuai dilakukan dalam konteks
tugasannya. Pelajar juga boleh cuba menjawab soalan-soalan yang disenaraikan
sebelumnya tanpa merujuk kepada kepada nota atau bahan yang telah dibaca.
Review (baca semula) merupakan peringkat terakhir. Pelajar membaca
bahagian-bahagian buku atau teks secara berpilih untuk mengesahkan
jawapan-jawapan kepada soalan yang dibuatnya di langkah ketiga. Pelajar juga
memastikan tiada fakta penting yang tertinggal.
Skimming dan scanning
Teknik skimming dan scanning ini sesuai digunakan
untuk pembacaan bahan yang ringkas seperti sesuatu petikan mahu pun bahan
bacaan yang lebih panjang seperti buku, jurnal dan majalah. Dalam pembacaan
sesuatu petikan, kita hanya memberi perhatian kepada idea penting setiap
perengan untuk mendapat gambaram umum. Idea-idea khusus sengaja diabaikan.
Dalam pembacaan sesebuah buku pula. fokus kita diberikan kepada bahagian
tertentu di dalam buku itu seperti pengenalan, prakata, isi kandungan, tajuk
utama, rumusan pada akhir bab dan rujukan indeks untuk mendapat gambaran umum
tentang perkara yang dibaca.
Scanning ialah pembacaan cepat untuk mendapat maklumat yang
khusus dan bukan untuk mendapat gambaran keseluruhan sesuatu bahan bacaan.
Pembacaan cara ini boleh melangkau bahagian-bahagian tertentu yang difikirkan
kurang penting. Ketika kita membaca, kita akan menggerakkan mata kita dari atas
ke bawah dengan pantas mengikut muka surat petikan yang dibaca sambil menberi
tumpuan kepada maklumat yang dicari. Oleh yang demikian, pembacaan cara ini
adakah lebih cepat daripada pembacaan cara skimming.
Dalam
konteks pembelajaran, skimming dan scanning boleh digunakan bersama. Biasanya,
kita boleh membaca cara skimming untuk menentukan kesesuaian sesuatu
bahan bacaan . Jika bahan berkenaan itu didapati sesuai maka kita boleh
menggunakan teknik scanning untuk mendapatkan maklumat khusus yang
dicari.
Dalam
proses kemahiran belajar, kemahiran membaca seharusnya tidak dipandang remeh
oleh pelajar. Kemahiran membaca yang betul akan dapat meningkatkan pemahaman
dengan lebih berkesan. Oleh itu teknik membaca yang betul amat penting dalam
suatu proses pembelajaran, Berikut adalah beberapa teknik dapat membantu
mempertingkatkan kemahiran membaca:
- Membaca
secara BERHATI-HATI
·
Beri tumpuan terhadap
apa yang dibaca
·
Cuba fahami fakta-fakta
penting sepenuhnya
·
Elakkan gangguan radio
dan televisyen
2.
Membaca secara
MENYELURUH
·
Bacaan hendaklah
menyeluruh daripada pengenalan hingga ayat terakhir
·
Jangan anggap bahagian
pengenalan kurang penting
·
Bahagian pengenalan
memberi gambaran tentang isi kandungan bab.
3.
Membaca secara
BERULANG-ULANG
·
Bacaan berulang membantu mengingat fakta dengan
lebih baik
·
Isi-isi juga dapat
difahami secara mendalam
·
Ini dapat mengelakkan daripada
tertinggal membaca fakta penting.
4.
Membaca dalam SUASANA
yang SELESA
·
Lampu hendaklah
dipasang dengan terang.
·
Suasana tempat membaca
hendaklah sunyi dan senyap.
·
Udara sekitar mestilah
mencukupi
·
Suhu bilik sederhana.
Tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk. Jika perlu pasang kipas.
5.
Berasa dalam KEADAAN
selesa
·
Duduk dengan betul
·
Pastikan tidak demam,
pening, selsema dan sebagainya.
·
Jangan berbaring ketika
membaca. seseorang itu mungkin tertidur atau mengantuk.
6.
Baca secara
PERPERINGKAT
·
Peringkat permulaan :
baca sekali imbas untuk mendapatkan isi keseluruhan.
·
Peringkat seterusnya ;
membaca isi untuk mendapatkan maklumat: pada peringkat ini teknik mengingat dan
menulis nota digunakan.
7.
Cuba BENTUK SOALAN
ketika membaca
·
Gunakan kaedah 1 husband
6 wives
HOW |
WHAT |
WHO |
WHEN |
WHERE |
WHICH |
WHY |
·
Dengan membentuk
soalan, seseorang akan lebih ingat isi yang dibaca.
8.
CATATKAN isi yang
dibaca
·
Dengan mencatat,
seseorang pelajar dapat menggunakan tiga kaedah sekali gus: membaca, mencatat,
mengingat.
·
Ketika mencatat pelajar
akan berfikir “Apakah yang perlu dicatat?” Ingatan pelajar menjadi lebih tajam.
9.
Gunakan BAHAN
PEMBELAJARAN LAIN ketika membaca
·
Pastikan pen,,
highlighter, kamus, penanda buku ada di sisi.
·
Tandakan isi-isi penting
dengan highlighter.
·
Gunakan kamus untuk
mencari perbendaharaan kata yang sukar.
·
Gunakan penanda buku
untuk merujuk semula sesuatu bahagian.
·
Gunakan pen untuk
menulis isi-isi penting.
No comments:
Post a Comment