PEMILIHAN BAHAN
BACAAN
1.
Bahan
bacaan yang mudah difahami
Bahan bacaan yang mudah difahami akan memberikan motivasi yang
tinggi kepada kita untuk membaca dan sebaliknya bahan bacaan yang sukar
menyebabkan kita tidak bermotivasi untuk meneruskan pembacaan. Sebagai pembaca,
kita perlu cari bahan bacaan yang lebih mudah difahami untuk meneruskan minat
dan motivasi terhadap pembacaan kita. Contohnya, jika kita termati minat dan
motivasi terhadap fenomena gempa bumi kerana kita disuakan dengan satu bahan rujukan yang
dipetik daripada sebuah buku teks geologi, maka kita boleh mendapatkan maklumat
tentang fenomena tersebut daripada sebuah penulisan di akhbar atau majalah
tentang fenomena yang sama.
2.
Membuat
semakan ringkas secara menyeluruh terhadap bahan bacaan yang akan dibaca
Semakan ringkas ini untuk mengenal pasti adakah bahan yang dibaca
tersebut akan menjawab soalan yang ditanyakan dalam pemikirannya dan bersesuaian
dengan tujuan dia membaca. Jika ya, maka dia akan membuat semakan ringkas
dengan lebih terperinci bagi setiap bahagian yang akan dibacanya dan menetapkan
bahagian yang manakah yang perlu diutamakan dalam bahan bacaan yang akan
dibacanya kelak. Ketika membaca, dia akan cuba menjawab beberapa soalan asas
yang dapat membantunya dalam memahami bahagian yang belum dipindahkan ke dalam
pengetahuan latarnya.
3.
Menggunakan
strategi aktif ketika membaca
v Menguji pemahaman dengan menyimpan rekod terhadap isi penting bahan
bacaan. Teknik ini boleh dilakukan dengan membuat parafrasa, pembayangan atau
dengan bertanya “Adakah maksud ini munasabah?”
v Mengintegrasi antara maklumat baru dan maklumat lama dengan membuat
hubungan, taakulan, mencipta pembayangan atau menokok tambah apa yang telah
diperkatakan oleh penulis.
v Mengawal pemahaman dengan menggunakan sistem petanda bagi memahami
perkataan yang tidak difahami dengan menentukan apakah maklumat yang penting
dalam petikan. Pembaca juga boleh menggunakan strategi membaca ke hadapan,
bermaksud baca dahulu dan apabila telah dapat menaakul maksud secara
keseluruhan pembaca akan kembali membaca bahagian yang tidak begitu difahami
bagi menguji semula pemahaman.
v Membuat sinopsis dan sintesis tentang bahan bacaan berasaskan plot
atau idea utama, dan juga tujuan serta perspektif penulis bahan tersebut. Bagi
sesebuah penulisan ekspositori yang baik, biasanya idea utama akan terdapat
pada setiap ayat pertama atau ayat terakhir dalam sesuatu perenggan. Kadangkala
kesimpulan pada perenggan terakhir juga merupakan sinopsis atau idea utama
dalam sesuatu penulisan. Gunakan parafrasa sebagai rekod pemahaman.
v Memberikan respons yang bersesuaian. Respons tidak semestinya satu
laporan khusus setelah membaca. Respons yang baik ialah menyatakan pendapat
atau pandangan sendiri terhadap bahan yang telah dibaca. Respons boleh ditulis
dalam bentuk jurnal peribadi atau jurnal kemasukan bertindih.
v Pembaca juga menggunakan strategi melawat kembali apakah tujuan
asal dia membaca petikan tersebut. Adakah semua soalan yang ditanyakan sebelum
membaca terjawab? Jika sudah, sejauh manakah pembaca berpuas hati dengan
jawapan yang diperoleh daripada bahan tersebut. Jika belum, apakah maklumat
tambahan yang diperlukan bagi menjawab soalan tersebut?
v Menggunakan bahan bacaan dalam aplikasi. Hal ini bermaksud
sesetengah bahan bacaan bertujuan memberi panduan kepada pembaca tentang
sesuatu perkara yang boleh dipraktikkan. Sebagai contohnya, selepas membaca
sebuah petikan tentang membersihkan lantai mozek yang kotor dengan cara yang
mudah, pembaca terus melakukan proses mencuci tersebut bagi menguji dua
perkara, pertama pemahamannya terhadap bahan yang dibaca, dan kedua bagi menguji
kebenaran saranan penulis dalam petikan tersebut.
MGM National Harbor unveils $330M upgrade to the Casino
ReplyDeleteMGM National Harbor is opening 순천 출장안마 a 춘천 출장샵 new gaming 광명 출장샵 and entertainment destination in New England. It will be 진주 출장안마 the first 수원 출장안마 to offer integrated