Anda suka blog ini?? Klik LIKE!!

Wednesday 8 May 2013

Pemilihan Bahan Bacaan



PEMILIHAN BAHAN BACAAN
1.      Bahan bacaan yang mudah difahami
Bahan bacaan yang mudah difahami akan memberikan motivasi yang tinggi kepada kita untuk membaca dan sebaliknya bahan bacaan yang sukar menyebabkan kita tidak bermotivasi untuk meneruskan pembacaan. Sebagai pembaca, kita perlu cari bahan bacaan yang lebih mudah difahami untuk meneruskan minat dan motivasi terhadap pembacaan kita. Contohnya, jika kita termati minat dan motivasi terhadap fenomena gempa bumi kerana kita  disuakan dengan satu bahan rujukan yang dipetik daripada sebuah buku teks geologi, maka kita boleh mendapatkan maklumat tentang fenomena tersebut daripada sebuah penulisan di akhbar atau majalah tentang fenomena yang sama.
2.      Membuat semakan ringkas secara menyeluruh terhadap bahan bacaan yang akan dibaca
Semakan ringkas ini untuk mengenal pasti adakah bahan yang dibaca tersebut akan menjawab soalan yang ditanyakan dalam pemikirannya dan bersesuaian dengan tujuan dia membaca. Jika ya, maka dia akan membuat semakan ringkas dengan lebih terperinci bagi setiap bahagian yang akan dibacanya dan menetapkan bahagian yang manakah yang perlu diutamakan dalam bahan bacaan yang akan dibacanya kelak. Ketika membaca, dia akan cuba menjawab beberapa soalan asas yang dapat membantunya dalam memahami bahagian yang belum dipindahkan ke dalam pengetahuan latarnya.
3.      Menggunakan strategi aktif ketika membaca
v  Menguji pemahaman dengan menyimpan rekod terhadap isi penting bahan bacaan. Teknik ini boleh dilakukan dengan membuat parafrasa, pembayangan atau dengan bertanya “Adakah maksud ini munasabah?”
v  Mengintegrasi antara maklumat baru dan maklumat lama dengan membuat hubungan, taakulan, mencipta pembayangan atau menokok tambah apa yang telah diperkatakan oleh penulis.
v  Mengawal pemahaman dengan menggunakan sistem petanda bagi memahami perkataan yang tidak difahami dengan menentukan apakah maklumat yang penting dalam petikan. Pembaca juga boleh menggunakan strategi membaca ke hadapan, bermaksud baca dahulu dan apabila telah dapat menaakul maksud secara keseluruhan pembaca akan kembali membaca bahagian yang tidak begitu difahami bagi menguji semula pemahaman.

4.      Membuat strategi yang aktif setelah selesai membaca
v  Membuat sinopsis dan sintesis tentang bahan bacaan berasaskan plot atau idea utama, dan juga tujuan serta perspektif penulis bahan tersebut. Bagi sesebuah penulisan ekspositori yang baik, biasanya idea utama akan terdapat pada setiap ayat pertama atau ayat terakhir dalam sesuatu perenggan. Kadangkala kesimpulan pada perenggan terakhir juga merupakan sinopsis atau idea utama dalam sesuatu penulisan. Gunakan parafrasa sebagai rekod pemahaman.
v  Memberikan respons yang bersesuaian. Respons tidak semestinya satu laporan khusus setelah membaca. Respons yang baik ialah menyatakan pendapat atau pandangan sendiri terhadap bahan yang telah dibaca. Respons boleh ditulis dalam bentuk jurnal peribadi atau jurnal kemasukan bertindih.
v  Pembaca juga menggunakan strategi melawat kembali apakah tujuan asal dia membaca petikan tersebut. Adakah semua soalan yang ditanyakan sebelum membaca terjawab? Jika sudah, sejauh manakah pembaca berpuas hati dengan jawapan yang diperoleh daripada bahan tersebut. Jika belum, apakah maklumat tambahan yang diperlukan bagi menjawab soalan tersebut?
v  Menggunakan bahan bacaan dalam aplikasi. Hal ini bermaksud sesetengah bahan bacaan bertujuan memberi panduan kepada pembaca tentang sesuatu perkara yang boleh dipraktikkan. Sebagai contohnya, selepas membaca sebuah petikan tentang membersihkan lantai mozek yang kotor dengan cara yang mudah, pembaca terus melakukan proses mencuci tersebut bagi menguji dua perkara, pertama pemahamannya terhadap bahan yang dibaca, dan kedua bagi menguji kebenaran saranan penulis dalam petikan tersebut.

1 comment:

  1. MGM National Harbor unveils $330M upgrade to the Casino
    MGM National Harbor is opening 순천 출장안마 a 춘천 출장샵 new gaming 광명 출장샵 and entertainment destination in New England. It will be 진주 출장안마 the first 수원 출장안마 to offer integrated

    ReplyDelete

Wavy Tail