Anda suka blog ini?? Klik LIKE!!

Tuesday 7 May 2013


PENDEKATAN DALAM PENGAJARAN MEMBACA

Pendekatan Intertekstualiti

  • Perkataan intertekstualiti diperkenalkan sekitar abad ke-20 dalam bidang kritikan kesusasteraan, bacaan serta pendidikan bahasa di Eropah dan Amerika Syarikat.
  • Konsep ini telah digunakan dalam mengatur strategi bagi membantu pembaca memahami bahan bacaannya.
  • Di Malaysia, perkataan intertekstualiti baru sahaja ingin diperkenalkan sekitar akhir tahun 1990 an.
Definisi Intertekstualiti

  • Konsep intertekstualiti mengetengahkan sejarah penulisan yang mengiktiraf pandangan bahawa sesebuah teks difahami berdasarkan pada konteksnya.
  • Konteks bermaksud pembinaan teks lain yang berhubungan sama ada secara logic atau budaya dengan teks yang sedang dihasilkan.
  • Kristeva (1969) menegaskan bahawa “setiap teks terbina daripada percantuman pernyataan yang setiap satunya merupakan penyerapan dan penjelmaan daripada teks yang lain.”
  • Peryataan ini diperkukuhkan oleh Derrida (1972) yang menegaskan, “setiap skrip adalah skrip daripada skrip yang lain”.
  • Hal ini bermaksud setiap penulisan adalah hasil daripada bayangan penulisan yang lain, sama ada dari segi bahasa dan juga tradisinya.
  • Mengambil kira kedua-dua definisi yang dikemukakan oleh Kristeva dan Derrida menjadi asas bagi menterjemahkan intertekstualiti dalam hubungan pendidikan bacaan. Istilah tersebut dikaitkan secara langsung dengan perlakuan menghubung teks ketika membaca (Hartman, 1995).

Hubungan antara pembaca, penulis, teks dan konteks

PEMBACA

  • Pembaca ialah sumber intertekstualiti yang utama daripada perspektif kajian kesusasteraan dan literasi (Barthes, 1986; de Beaugrande, 1980; de Beaugrande & Dressler, 1981).
  • Pembaca adalah pelaku utama dan tugasnya ialah memperoleh makna daripada bahan yang dibaca.
  • Ketika mencari pertalian antara teks yang berada dalam pemikiran dan teks dalam bentuk bahan bacaan yang dibaca, pembaca membina dan mengatur makna serta memilih kandungan tekstual berdasarkan petunjuk kata yang diperoleh daripada bahan yang dibacanya (Spivey, 1990).

PENULIS

  • Penulis juga adalah pelaku utama dalam membuat sintesis pelbagai wacana, motif, dan imaginasi dengan menganyam semua suara tekstual yang berbeza ke dalam satu bentuk hasil nukilan yang bersepadu (Hartman, 1992).
  • Menurut Kristeva (1974), penulis bertanggungjawab bagi menentukan bahawa transposisi satu atau beberapa sistem lambang kepada sistem lambang yang lain berlaku dalam proses memahami teks.

TEKS

  • Secara umumnya, teks adalah sesuatu bahan yang ditulis atau dicetak sebagai bahan yang diungkapkan oleh penulis dalam hasil penulisannya.
  • Teks adalah hasil daripada proses anyaman kata dan hasil tersebutlah yang kita pegang, baca, dan nikmati.
  • Menurut Bloome dan Egan-Robertson (1993), teks juga boleh wujud dalam bentuk pengucapan,  lambang, elektronik dan lukisan.
  • Oleh itu, idea dan maklumat yang ada dalam pemikiran seseorang juga boleh dianggap sebagai teks berdasarkan pengertian ini.
  • Bloome dan Egan-Robertson (1993) mendapati idea dan fantasi yang terkandung dalam minda kanak-kanak mempengaruhi proses sosiolisasi yang aktif dan membantu pembentukan teks yang berterusan dalam diri kanak-kanak.

KONTEKS

  • Asas kepada pembinaan makna ialah bagaimana manusia memberikan reaksi sesama mereka dalam satu “konteks” yang tertentu.
  • Menurut Gumperz (1986), bagi memudahkan interaksi difahami, manusia menggunakan pelbagai kiu kontekstualiti iaitu isyarat pengucapan (tahap laras pengucapan), isyarat yang bukan pengucapan (konfigurasi gerak tubuh) dan isyarat prosodi (pola intonasi, kelantangan bunyi dan pola penekanan).
  • Interaksi sosial antara pembaca dengan penulis yang berlaku pada masa mereka mencari titik pertembungan antara mereka terletak pada konteks sebagai salah satu sumber intertekstualiti.
  • Konteks yang dibina oleh pembaca dan penulis pada persekitaran teks menjadi ruang fokal dalam membaca bagi membina makna (Bloom dan Egan- Robertson, 1993).
  • Kesan daripada interaksi berasaskan konteks ini membantu mereka membina lebih banyak teks. Inilah yang dimaksudkan oleh Kristeva bahawa intertekstualiti ialah proses memindahkan teks kepada beberapa teks, menyerapkan satu teks kepada teks yang lain dan membina percantuman daripada teks yang saling bersilangan antara satu sama lain (Kristeva, 1969).

Intertekstualiti dalam memahami bahan bacaan

  • Latihan yang kerap perlu untuk melakukan intertekstualiti.
  • Mereka perlu sedar bahawa mereka sedang melakukan proses daripada kategori intertekstualiti kerana kecekapan seseorang pelajar melakukan proses tersebut secara sedarakan menambah keupayaannya untuk memahami bahan bacaan.
  • Latihan yang kerap menjadikan pelajar lebih cekap untuk membuat intertekstualiti dan pelajar dapat menjadi pembaca yang dapat membuat rujukan dengan baik serta dapat menghasilkan bahan penulisan yang lebih lengkap dengan maklumat yang pernah dirujuknya.

Kategori Intertekstualiti
Tiga kategori pertalian intertekstual yang digunakan bagi mengesan respons pembaca terhadap bahan bacaan yang boleh digunakan oleh guru dalam pendekatan ini (Hartman, 1995), iaitu:

ENDOGENIUS  UTAMA (1)

  • Rujukan dalam teks yang sama yang dilakukan pembaca ketika membaca iaitu dilakukan antara perkataan dengan perkataan, frasa dengan frasa, ayat dengan ayat, perenggan dengan perenggan atau bab dengan bab.
  • Pembaca akan mencari petanda yang dapat membantu mereka memahami teks dengan mudah.
  • Rujukan dibuat secara linear iaitu merujuk pada awal teks bagi memahami bahagian selanjutnya sama ada pada tengah atau penghujungnya serta boleh dibuat secara songsang iaitu merujuk pada bahagian tengah atau akhir teks bagi memahami maksud teks yang masih samar  pada bahagian awalnya.
  • Pergerakan ini dilakukan bertimbal balik berasaskan kecekapan pembac amelakukan proses intertekstualiti ini dan guru boleh melatih pelajar melakukan aktiviti ini dengan kerap agar mereka mempunyai kemahiran yang cukup.

ENDOGENIUS  KEDUA (2)

  • Rujukan antara teks yang berbeza yang dilakukan pembaca ketika membaca iaitu rujukan antara bahan dalam mata pelajaran lain atau jenis bahan bacaan lain seperti akhbar, majalah, internet dan sebagainya.
  • Pelajar dilatih agar merujuk bahan yang berkaitan bagi mendapatkan kepastian terhadap maksud teks yang sedang dibacanya, mendapatkan maklumat tambahan bagi menjelaskan, mencirikan, menggunakan istilah atau perkataan lain, dan sebagainya dalam proses membaca.

EKSOGENIUS

  • Rujukan luar teks yang dilakukan pembaca ketika membaca.
  • Sumber rujukan luar iaitu pengetahuan latar pembaca seperti pergaulan harian, tempat tinggal, kebudayaan, dan sebagainya mempengaruhi keupayaan pelajar melakukan rujukan eksogenius.
  • Tugas guru adalah menggerakkan semua sumber ini agar pelajar sedar dan dapat melakukan eksogenius ketika membaca.

No comments:

Post a Comment

Wavy Tail