Anda suka blog ini?? Klik LIKE!!

Wednesday 8 May 2013

masalah dalam membaca


MASALAH DALAM MEMBACA
1.      Faktor fizikal

·         Penglihatan
(a)    Juling- menggunakan (fokus) kedua-dua biji mata ke arah yang sama. Hal ini mengakibatkan imej bagi satu benda yang sama kelihatan tidak sama saiz dan bentuknya.
(b)   Rabun dekat- (myopia) tidak dapat melihat pada jarak yang jauh.
(c)    Rabun jauh- tidak dapat melihat bagi jarak yang dekat.
(d)   Astigmatism- penglihatan yang kabur berpunca daripada kurang fokus cahaya pada salah satu atau kedua-dua hujung retina.
(e)    Amblyopiks- satu keadaan imej daripada salah satu biji mata tidak sampai ke otak.
Kesemua simptom ini akan mengakibatkan masalah kepada seseorang kanak-kanak untuk menggunakan penglihatan pada peringkat awal dalam kemahiran membaca iaitu mencerap imej huruf yang dipaparkan pada permukaan bertulis. Sekiranya pada peringkat awal ini susah dilakukan, maka kanak-kanak akan menghadapi masalah untuk meneruskan proses membaca pada peringkat seterusnya iaitu peringkat mendekod.
·         Persepsi penglihatan.
Pelajar yang mempunyai persepsi penglihatan yang bercelaru akan menyebabkan kesukaran untuk membaca. Sebahagian daripada simptomnya ialah:
(a)    Perkataan kelihatan seolah-olah percantuman huruf yang tidak bermakna, contoh musik menjadi msuki.
(b)   Huruf atau perkataan menjadi terbalik- contohnya b menjadi d, atau perkataan bas menjadi das.
(c)    Jika jenis percetakan atau saiz huruf bertukar, pelajar tidak dapat mengenal pasti huruf yang sebenar.
(d)   Satu perkataan kelihatan seperti imej cermin.
(e)    Pelajar yang tidak dapat membezakan suku kata.
Kesemua masalah penglihatan ini perlu diketahui perbezaannya supaya kanak-kanak yang bermasalah dapat diberikan rawatan yang betul. Kebanyakan masalah tidak berkeupayaan membaca dapat diselesaikan dengan memperbetulkan aspek penglihatan kerana faktor inilah tidak berkeupayaan membaca bermula.
·         Pendengaran (Auditori)
Pelajar yang mempunyai masalah pendengaran yang teruk akan menghadapi masalah untuk belajar membaca. Pelajar yang mempunyai masalah pendengaran yang ringan boleh dibantu dengan teknik yang dapat meningkatkan perbendaharaan kata. Mereka yang mempunyai masalah pendengaran turut akan mengalami masalah untuk membezakan bunyi vokal dan konsonan. Misalnya, kanak-kanak ini tidak boleh membezakan antara vokal a dengan vokal e, u dengan o, i dengan e. Kerencatan pendengaran juga terdapat dalam dua kategori iaitu kerencatan sementara dan kerencatan kekal.
·         Pertuturan
Punca masalah pertuturan (seperti  kecelaruan bunyi suara, nada yang tidak menentu, pertuturan spastik dan sebagainya) ialah masalah emosi, kelewatan pertumbuhan, kurang pendengaran, pertumbuhan kerongkong yang tidak lengkap, sumbing dan kecederaan otak atau sebahagian daripada otak. Namun, tidak semua punca masalah pertuturan ini boleh mengakibatkan masalah tidak berkeupayaan membaca. Jika ada pun kesannya ialah kesan tidak langsung iaitu kesan psikologikal.
2.      Faktor Neurologikal
Neurologi ialah kajian yang berkait dengan sistem saraf iaitu sistem saraf manusia termasuklah sistem dalam otak, tulang belakang, urat ganglia (tisu urat yang pelbagai) dan bahagian organ reseptor. Sebahagian daripada bahagian neurologi ini boleh memberikan kesan terhadap kebolehan membaca. Faktor neurologi berkait dengan masalah kesihatan diakibatkan oleh jangkitan kuman atau pra-kelahiran.
·         Kerosakan otak
Punca kerosakan otak disebabkan oleh kecederaan, penyakit atau kesan bahan toksik yang mencemar otak atau bahagian otak. Kecederaan otak juga boleh berlaku sejak dilahirkan (pre-natal neurological disorder). Hal ini akan menyebabkan lesion atau perubahan yang luar biasa terhadap bentuk. Biasanya pengesanan terhadap kecederaan otak ini boleh dilakukan menerusi electroen cephalogram (EEC), tetapi tidak semua keputusan ujian EEC bertepatan walaupun disertakan dengan sejarah kelahiran.

·         Neurologi tidak berfungsi
Bahagian otak yang tidak berkembang sepenuhnya atau bahagian otak yang tertutup sebahagiannya sejak dilahirkan. Buta perkataan bagi orang dewasa juga boleh diakibatkan oleh serangan jantung. Hyperlexia ialah seseorang yang lambat perkembangan bahasa dan akal. Simptom ini juga boleh menyebabkan masalah tidak berkeupayaan membaca dan pembelajaran serius.

·         Faktor keturunan
Faktor keturunan turut mempengaruhi masalah dalam pembacaan. Contohnya, kanak-kanak kembar sama ada kembar seiras atau kembar seibu (identical and fraternal twin), menunjukkan kemampuan yang berbeza dalam pencapaian. Kembar seiras lebih rapat hubungannya dalam pencapaian daripada kembar seibu. Terdapat kajian yang mengaitkan pencapaian pelajar yang membaca dengan latar belakang keluarga membuktikan anak yang berasal daripada keluarga yang tidak tahu membaca lebih lemah dalam pencapaian membaca berbanding anak yang berasal daripada keluarga yang tahu membaca.

Pengaruh persekitaran amat penting untuk melihat pencapaian kanak-kanak. Oleh itu, beberapa perkara yang penting dalam keluarga ialah bagaimana ahli keluarga menyediakan persekitaran membaca yang banyak, minat ibu bapa terhadap kejayaan anak-anak dalam pelajaran dan model bahasa yang ditunjukkan oleh ibu bapa kepada anak-anak.

·         Faktor emosi
Kegagalan dalam membaca akan mengganggu emosi seseorang pelajar. Pelajar yang gagal membaca akan berasa rendah diri, terasing, tidak bermotivasi, kecewa, malas, gagal dan sebagainya. Kes penderaan, kes kanak-kanak terbiar dan kes perpecahan keluarga menyebabkan kanak-kanak berasa tertekan dan boleh mengakibatkan gangguan emosi kepada kanak-kanak tersebut.

·         Faktor sosioekonomi
Status sosioekonomi (SES) kerap menjadi salah satu pembolehubah dalam kajian yang berkaitan pencapaian pelajar untuk membaca. Kanak-kanak dari SES rendah selalunya mempunyai pencapaian yang rendah dan kanak-kanak dari SES tinggi selalu mendapat pencapaian yang tinggi juga. Keturunan kaum dan perbezaan budaya juga boleh mempengaruhi pencapaian pelajar dalam membaca.

No comments:

Post a Comment

Wavy Tail