TEORI MEMBACA
Terdapat
beberapa teori membaca yang dapat membantu pembaca memahami proses membaca.
Teori-teori ini dapat membantu pembaca memahami proses membaca. Teori-teori ini
dapat menggambarkan proses membaca sama ada pada peringkat rendah mahupun pada
tahap yang lebih tinggi. Wakzyk (2000), menghuraikan proses membaca secara
automatik dan kawalan seperti:
Teori
yang berasaskan pandangan La Berge dan Samuel (1985) dan Gough (1985) ini
dipengaruhi oleh psikologi kognitif dan bertanggungjawab secara meluas
menyatakan aktiviti membaca adalah proses memindahkan maklumat. Mereka
mengandaikan membaca sebagai proses mengenali huruf demi huruf dan perkataan
demi perkataan. Mereka juga percaya pembaca berinteraksi dengan teks dengan
tujuan mendapatkan makna daripada muka surat yang dibaca kepada pemikirannya.
Bagi melakukannya, pembaca memerlukan kemahiran khusus yang membolehkan mereka
melakukan proses pemindahan tersebut.
Teori ini berpendapat, aktiviti
membaca bertujuan untuk membentuk peningkatan kebolehan pembaca memindahkan
maklumat daripada teks. Pembaca yang baik, efisien ketika memindahkan maklumat,
manakala pembaca yang lemah tidak dapat melakukannya. Kemahiran ini dibina
dengan memberikan pelajar petikan yang ringkas dan diikuti dengan beberapa
soalan khusus yang menumpukan kepada beberapa kemahiran membaca.
ii) TEORI MEMBACA SECARA AUTOMATIK
La
Berger dan Samuel (1974) menganjurkan teori membaca secara automatik. Teori ini
menganggap wujudnya perkembangan dalam penguasaan kemahiran membaca secara
automatik. Teori ini menganggap wujudnya perbezaan antara proses bersifat
automatik dan proses kawalan ketika membaca. Sub komponen dalam kemahiran membaca
seperti mengecam huruf dan seterusnya mengecam perkataan dikuasai secara
automatik melalui latihan. Oleh itu, sumber-sumber ini diperlukan bagi membantu
menguasai kemahiran asas membaca. Pembaca yang mempunyai lebih kemahiran
membaca secara automatik berupaya mengawal teks serta mempunyai lebih sumber
dan lebih faham. Oleh itu, ketika membaca teks, pembaca perlu menekankan
pengawalan eksekutif supaya dapat membantu pembaca memahami teks dengan lebih
berkesan.
iii) TEORI KECEKAPAN VERBAL
Perfetti
(1985, 1988) memperkenalkan teori yang penting dalam kemahiran membaca iaitu
teori kecekapan verbal yang menekankan kemahiran membaca dengan meluaskannya
melangkaui proses mentafsirkan kod. Selain daripada ciri automatik dalam
menguasai bahasa, aspek lain yang berkaitan dengannya adalah resolusi anafora,
membuat kenyataan atau cadangan secara bersepadu, aktiviti yang berkaitan
dengan ingatan dan strategi meta kognitif yang digunakan. Berdasarkan teori
ini, setiap pembaca mempunyai profil yang tersendiri bagi tujuan menguasai
kecekapan verbal. Teori ini juga membincangkan sejauh mana sesuatu sub komponen
membaca berhubung dengan pemahaman. Pembaca yang tidak cekap selalunya lebih
mudah lupa perkara yang sudah dibacanya.
Untuk
memahami proses membaca, kita perlulah terlebih dahulu meninjau teori-teori
membaca. Terdapat tiga teori utama dalam proses membaca. Teori-teori itu adalah
seperti yang berikut:
·
Teori psikologi
·
Teori kognitif
·
Teori linguistik
TEORI PSIKOLOGI
§ Dalam
teori psikologi terdapat model behavioris yang berkaitan dengan proses membaca.
Menurut model ini, semua pembelajaran melibatkan proses pembentukan tabiat atau
kebiasaan melalui hubungan antara rangsangan dan tindak balas.
§ Dalam
bidang bacaan, model ini boleh diaplikasikan kepada proses membaca. Untuk
menguasai kemahiran membaca, seseorang itu perlulah berlatih membaca daripada
mengecam huruf diikuti mengecam perkataan. Model ini juga ada menyatakan selain
mengecam perkataan, seseorang itu perlu mengetahui makna daripada perkataan dan
ayat secara automatik setelah menguasai kemahiran membaca. Sesuatu tingkah laku
akan menjadi kebiasaan jika dibuat secara berulang kali. Kebolehan membaca juga
akan menjadi bertambah baik jika dibuat secara berulang kali.
TEORI KOGNITIF
§ Ahli
dalam teori kognitif ini merupakan ahli bahasa yang percaya bahawa perkembangan
bahasa adalah sebahagian daripada proses perkembangan seseorang individu. Ahli
teori ini berpendapat bahawa membaca adalah kemahiran kognitif yang kompleks.
Teori ini beranggapan membaca sebagai mengumpul, memproses serta menggunakan
maklumat dan tidak hanya bertindak balas terhadap bahan bacaan. Teori ini
menolak anggapan bahawa kemahiran berbahasa boleh diperoleh melalui pembentukan
kebiasaan atau tabiat melalui ikatan rangsangan dan tindak balas.
TEORI LINGUISTIK
§ Teori
ini adalah teori bahasa yang mengatakan bahawa seseorang kanak-kanak
menggunakan kebolehan berbahasa yang diperoleh sejak lahir untuk mendapatkan
pengetahuan daripada persekitarannya.
§ Teori
ini mendefinisikan membaca sebagai proses psikolinguistik yang memperlihatkan
makna diperoleh melalui hubungan media linguistik. Mengikut teori ini, membaca
bukan sahaja satu proses mengatur huruf hingga menjadi perkataan dan rangkai
kata kepada ayat, tetapi membaca sebenarnya adalah proses mendapatkan makna
pada tahap dalaman.
bagus untuk pembantu saia sebagai awal mejadi guru bahasa indonesia makasih :)
ReplyDeleteTOP BGT
ReplyDeleteterima kasih.mohon izin menggunakannya ya
ReplyDelete